Web designDELPHI WEBDESIGN
+49-157-89-09-62-56 Delphi Webdesign
Mo - Fr : 12:00-20:00 Orar








Blog

Blog
6 Marz 2016, 10:19In E-CommerceBy Admin

E-Commerce

Comertul electronic (in engleza: Electronic Commerce sau e-Commerce, care se pronunta /i 'k?.m?(:)s/, v. AFI) este activitatea de cumparare sau vanzare prin intermediul transmiterii de date la distanta, activitate specifica politicii expansive a marketingului companiilor comerciale. Prin intermediul Internetului se dezvolta o relatie de servicii si schimb de marfuri intre ofertant si viitorul cumparator. In anii 1990 compania IBM, printr-o campanie publicitara corespunzatoare, a facut popular si termenul echivalent Electronic Business. Un termen inrudit este E-Trade, care se refera la tranzactiile bursiere electronice.

Utilizarea tuturor mijloacelor electronice pentru participarea la o activitate de comert electronic poarta denumirea de tranzactie electronica.

Strans legate de comertul electronic pot fi si alte activitati electronice, de exemplu servirea cumparatorilor, livrarea marfii (daca e vorba de medii electronice), colaborarea cu partenerii de afaceri sau si conducerea unei organizatii prin mijloace electronice.

In tranzactiile comerciale clasice se disting urmatoarele etape:

informarea comerciala referitoare la tranzactie si anume cercetarea de marketing;

incheierea contractului comercial general;

comandarea/vanzarea produsului sau a serviciului;

plata.



In cadrul comertului electronic pot fi tranzactionate bunuri si servicii digitale (sunt excluse fazele logistice), iar locul in care sunt tranzactionate aceste bunuri digitale poarta denumirea de piata electronica (in limba engleza e-marketspace) – contextul virtual in care cumparatorii si vanzatorii se gasesc unii pe altii si tranzactioneaza afaceri electronice.

Categoriile comertului electronic

Comertul electronic permite participarea atat a persoanelor fizice si juridice, cat si a statului sau a institutiilor acestuia. In functie de relatiile dintre acesti participanti au luat nastere mai multe categorii de comert electronic.

B2B



Este un model de comert electronic in care toti participantii sunt companii sau alte organizatii. In Romania domeniul B2B este o afacere foarte promitatoare, datorita penetrarii Internetului in firme la nivel inalt. Studii recente arata ca[formulare evaziva] in Romania exista [Cand?] mai mult de 1,1 milioane de utilizatori care intra pe Internet de la locul lor de munca (inclusiv scoli si universitati), si peste 42.000 de domenii de nivel inalt sunt inregistrate.

B2C

Model de comert electronic in care companiile vand la cumparatori individuali – persoane fizice.

In Romania, piata electronica B2C se afla inca intr-un stadiu de formare. Consumatorii inca experimenteaza online, dar sunt inca multe obstacole ce trebuie sa fie invinse inainte de a se schimba comportamentul clientilor; aceste probleme sunt legate de crearea securitatii tranzactiilor, asigurarea protectiei clientilor, marirea vitezei de transfer in retea sau chiar asigurarea accesului la Internet.

Majoritatea utilizatorilor Internet particulari au acces la Internet prin intermediul locului lor de munca, si numai circa 200.000 de oameni dispun de un acces personal[necesita citare]. Office of National Statistics din Marea Britanie sustine ca vanzarile B2C pe glob au depasit 10 miliarde de dolari in 2001, piata fiind in plina expansiune.

C2B (consumer-to-business)

Acest model de comert electronic se refera la persoanele fizice (consumatori) care utilizeaza Internetul pentru a-si vinde produsele sau serviciile firmelor si pentru a cauta vanzatori care sa liciteze pentru produsele sau serviciile de care au nevoie.

C2C (consumer-to-consumer)

Acest model se refera la consumatorii care vand direct la alti consumatori. Un exemplu din acest domeniu care are un succes enorm in intreaga lume este sistemul eBay.

E-government

Aceasta forma de comert electronic este intalnita in urmatoarele forme: B2G (business to government), G2B (government to business), G2C (government to consumer). Aici prin "government" se intelege administratia statului respectiv.

B2G (business-to-government)

Guvernele utilizeaza canale de comert electronic pentru cresterea eficientei operatiunilor si imbunatatirea serviciilor oferite cetatenilor-clienti. O arie de interes pentru guverne in domeniul afacerilor este intensificarea utilizarii Interentului si a retelelor VAN, pentru diseminarea informatiei, a oportunitatilor, cotatiilor primite de la vanzatori/furnizori de bunuri si servicii.

Intre anii 1980-1990 cateva guverne inovatoare au inceput sa utilizeze B2G, folosind sistemul dial-up in transmiterea "bulletin board services" (BBS), care asigura accesul online la cererile curente de informatii, oportunitati, consultanta. Acesta abordare a implicat din partea beneficiarului serviciilor BBS adaptarea la aceeasi tehnologie software pentru a putea utiliza informatia.

Departamentul (ministerul) de Aparare al Statelor Unite, pentru a atinge o audienta nationala si internationala larga, si-a proiectat reteaua VAN proprie. Aceasta solutie a cerut ca furnizorii sa se aboneze la serviciile retelelor de provideri Internet si sa utilizeze capacitatile de comunicare cum ar fi software-ul necesar transmisiilor EDI.

Implicarea administratiilor statale in comertul electronic are un efect catalitic pe plan local, in mediul de afaceri dintr-o anumita tara. Guvernele, chiar si in cele mai mari economii de piata, constituie cumparatorii cei mai mari de bunuri si servicii de la sectorul privat. Construirea unei mase critice de cumparatori online, in vederea sprijinirii aparitiei unei comunitati de afaceri prin comertul electronic, solicita o implicare activa din partea guvernelor, nu numai din punct de vedere legislativ, ci si ca participant la comertul electronic, ca o sursa ideala de training si asistenta tehnica pentru noile firme de e-commerce.

G2B (government-to-business)

Model de comert electronic in care o institutie guvernamentala cumpara sau vinde bunuri, servicii sau informatii de la persoanele juridice.

G2C (government-to-consumer)

Acopera relatii guvern-cetateni la nivel de informare si prestare servicii publice (exemplu: plata taxelor online).

Modele de afaceri folosite in comertul electronic

Se identifica urmatoarele modele de afaceri incluse in comertul electronic:

magazin virtual

aprovizionare electronica (e-procurement)

magazin universal electronic (e-mall)

piata unui tert (3rd party marketplace)

comunitati virtuale (virtual communities)

furnizor de servicii cu valoare pentru canalele de comert electronic (value chain service provider)

platforme de colaborare

brokeraj de informatii si alte servicii.



Metode de plata

Sistemele de plati electronice mai cunoscute, pot fi grupate in patru categorii:

sisteme cu carduri bancare

sisteme online: (Internet Payment Provider, Payment Service Provider)

microplati

cecuri electronice



Beneficiile comertului electronic

Avand ca suport reteaua Internet si eventual si utilizarea unor pachete de programe software specifice, comertul electronic a avut si are avantaje si beneficii pentru firme, consumatori individuali si societate.

Pentru companii

Extinderea pe pietele internationale prin asigurarea de servicii si performanta;

Asigurarea unei deschideri totale in privinta relatiilor cu clientii: acestia pot capata o imagine aproape completa asupra tuturor angajatilor, ofertantilor si partenerilor lor.

Scaderea costului de creare, procesare, distribuire, pastrare si regasire a informatiei, pana acum bazata pe hartie, prin crearea unui sit web atractiv cu functia unui magazin virtual. Siturile web personalizate, sugestiile pentru cumparare si ofertele speciale personalizate pot intr-o oarecare masura substitui interactiunile de tip fata in fata, de tip traditional;

Creeaza posibilitatea modelarii produselor si serviciilor dupa nevoile cumparatorilor si simplificarea procedurilor;

Costuri de comunicatie mai mici.

Seriozitate si siguranta. Serverele paralele, redundanta hardware-ului, tehnologia fail-safe, incriptarea informatiei si firewall-urile pot indeplini aceasta cerinta;

Cresterea competitivitatii si rationalizarea proceselor de afaceri, prin restructurari interne si prin tehnologii ale informatiei.

Construirea unui lant valoric electronic, in care se pune accentul pe un numar limitat de competente-cheie -- opusul unui magazin "cu o singura oprire". (Magazinele electronice pot fi atat speciale cat si generale, daca sunt programate corect.)



Pentru consumatori

Posibilitatea consumatorilor sa cumpere sau sa faca tranzactii la orice ora din zi, in tot timpul anului, din aproape orice locatie;

Acorda consumatorilor mai multe posibilitati de alegere a produselor si preturilor;

Consumatorilor li se da siguranta asupra valorii. Vanzatorii pot realiza acest lucru oferind un produs sau o linie de produse care atrage potentialii clienti prin preturi competitive, la fel ca si in comertul ne-electronic;

Permite o livrare rapida a produselor si/sau serviciilor (in anumite cazuri);

Consumatorii pot sa primeasca informatii relevante in decursul catorva secunde, si nu zile sau saptamani;

Asigurarea motivatiei consumatorilor de a cumpara si, la nevoie, de a si returna. Vanzarile promotionale pot implica cupoane, oferte speciale sau reduceri. Linkurile de pe alte situri web si programele afiliate de reclame pot fi de asemenea de ajutor;

Face posibila participarea in licitatii virtuale;

Indemnarea consumatorilor la consum. Comerciantii din Internet pot asigura acest tip de ajutor printr-o ampla informare comparativa si prin facilitati bune de cautare;

Permite consumatorilor sa interactioneze cu alti cumparatori in comunitati electronice si sa compare experientele;

Lasand clientii sa se ajute singuri. Asigurand functionarea unui sit de autoservire, usor de folosit fara asistenta, poate fi de ajutor in acest sens;

Faciliteaza competitia, ceea ce rezulta in scaderea preturilor.

Familiarizeaza consumatorii cu tehnologia si ii tine pe acestia in pas cu ultimele noutati.



Pentru societate

Crearea unui "simt comun" al comunitatii comerciale, de exemplu prin chaturi, foruri ce solicita implicarea clientului, scheme de loialitate si programe de afinitate;

Da posibilitatea mai multor persoane sa lucreze / sa cumpere de acasa, ceea ce micsoreaza traficul rutier si poluarea aerului;

Permite ca anumite marfuri sa fie vandute la preturi mai scazute, cu avantajele pentru cei cu venituri mai mici;

Creste eficienta si/sau imbunatatesc calitatea;

Pune la dispozitie o organizare suficient de atenta si agila pentru a raspunde rapid la orice schimbari din mediul economic, social si fizic.